www.kn34pc.com

Форум на силистренските радиолюбители
Дата и час: 20 Авг 2019, 16:03

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 11 Юни 2019, 16:35 
Offline

Регистриран на: 18 Май 2013, 18:24
Мнения: 35
Местоположение: Пловдив
Здравейте, често фабричните авто говорители са с по-нисък, нестандартен импеданс 2 ома, 3,2 ома и т.н., а намирането на нови високоговорители със същият импеданс е трудно и при подмяната на фабричният със стандартен 4 ома високоговорител, мощността пада наполовина. Това налага и свързването на допълнителен инверторен усилвател, което излишно оскъпява системата и заемат твърде много място в малкият автомобил. Обикновено за постигане на по-голяма звукова мощност се свързват два високоговорителя паралелно, на които трябва да им се търси и допълнително място, което също не е целесъобразно.
Съгласуването на 4 ома високоговорител към ресийвър за 2 ома товар, може да стане много лесно, чрез свързване на един обикновен трансформатор между ресийвъра и високоговорителя.

Така аз случайно попаднах на един трансформатор от сирена за линейка, който го пробвах на обикновен 4 ома високоговорител с мощност 10W, свързан към автомобилен КИТ-усилвател TDA1552Q - мостов, захранен не с акумулатор а с малък адаптор. Трансформаторът усилва сигнала около два пъти, а свързан като автотрансформатор, усилването достига над 3 пъти. Трансформаторът е доста малък, с размери на магнитопровода от ламели EI 41, със сечение на ядрото 1,3x2сm и с дебелина на ламелите 0,5мм. Навивките в първичната намотка са 26, а във вторичната са 58 от жица Ф0,85. Фабрично намотките на трансформатора са 4бр. (2x13, 2x 29 навивки), които съм ги свързал последователно. При свързването като автотрансформатор, мощността става много голяма и усилвателят започва доста да нагрява, за което трябва да се съобрази подходящ охлаждащ радиатор. Такова свързване може да претовари усилвателя и той да изгори, затова най-добре е да го свържем като обикновен трансформатор и преводното отношение да бъде 1/1,5 за достигане входния импеданс на трансформатора 2 ома, при свързан 4 ома високоговорител на изхода.

Понеже в съвременните авто ресийвъри крайното стъпало е в мостово изпълнение, те са предписани за високоговорители с импеданс 4 ома, като 2 ома товар се допуска само за един от каналите, обикновено за субуфера. Така че при тях можем да съгласуваме само субуферния говорител. Обикновените ресийвъри с "SE" крайно стъпало са за високоворители с импеданс 2 ома за всички канали.

Поради малките си размери трансформаторчето може да се завърже със свинска опашка за едно от рамената на шасито на високоговорителя или за магнита му. Това е най-малкият размер трансформатор, с който работи, по-малките не успяват да захранят високоговорителя. Този трансформатор предава много чист звук, без забележими загуби във високите и ниски честоти. Трансформаторът също угася дразнещото пукане при първоначално включването на усилвателя към захранването и не на последно място предпазва високоговорителят от постоянен ток от повреден усилвател.
Тъй като импеданса на трансформатора е най-малък за ниските честоти, то размерът на магнитопровода трябва да се увеличи поне на EI54, със сечение на ядрото 1,8x1,8см.,за мощност 10W и навивките в първичната трябва да са поне 30 и на вторичната 45. Намотките трябва да са плътно и стегнато навити и не трябва последният слой на намотките да остане недокрай навит. При повишаващ трансформатор, какъвто е случая е добре първо да навием вторичната намотка и после върху нея навием първичната. Причината е от чисто практически съображения, тъй като по-тънката жица по-плътно приляга в дъното на макарата, докато по-дебелата жица по-трудно се пречупва по ръбовете и намотката се издува. Не се допуска и намотките да са разделени на две отделни макари или на една макара с преграда, тъй като разсейването при този тип бобини е много голямо и загубите стават огромни и на практика този трансформатор няма да работи.

Не бива да се подвеждаме по големите размери на изходните трансформатори в ламповите усилватели, понеже те работят в друг режим, угасяйки постоянната съставяща в първичната намотка при еднотактовите усилватели, като над 50% от мощността се губи в топлина. При двутактовите усилватели в "пуш-пул" режим на трансформатора КПД е по-високо и размерът на трансформатора е по-малък.

Готовите аудио трансформатори са много скъпи и по-евтино ще ни излезе да си го направим сами.


Прикачени файлове:
9580721f.gif
9580721f.gif [ 16.02 KiB | Прегледано 84 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Форумът се задвижва от phpBB® Forum Software © phpBB Group
Преведено от yarnaudov.com